top of page
Logo Pop-Up Kitchen_Green.png

- Sneak preview -

SV Medfinansieras av Europeiska unionen_POS.png
logga_SydostLeader_RGB_edited.png

TEAMET OCH FILOSOFIN BAKOM POP-UP KITCHEN

EMMABODA KOMMUN

SYDOST LEADER

THE GLASS FACTORY

VILDMARK STUDIO

MATKOLLEKTIVET

Raffaella-Fontana_2024_SoMe_ (45 of 73).jpg

Under hösten 2024 fick Emmaboda kommun beslut av SydostLeader om prioritering av EU-medel till ett nytt och spännande projekt: Pop-up Kitchen. Tanken är att skapa en central mötes- och arbetsplats för mathantverkare, kockar och matälskare i regionen.

Köket ska kunna användas till matlagning vid event, catering, workshops och förädling.

Kockar, mathantverkare och småskaliga förädlare ska kunna hyra in sig för deras egna event och produktion. Vi vill att det blir en plats där man träffas, äter och samskapar kring mat, kultur och kreativitet.

VILKA ÄR VI?

VILDMARK STUDIO

Stephanie Verstift på Vildmark Studio är utsedd till projektledare. Hon har lagt många ideella timmar och bidragit till projektansökan tillsammans med The Glass Factory. Genom Pop-Up Kitchen och Vildmark Studio förenar Stephanie kärleken till kultur, mat, hållbarhet, konst och design. Syftet är att skapa meningsfulla upplevelser och evenemang för det lokala och (inter)nationella samhället för att främja och fira lokalt arv och talang.

"Vi vill fira och visa Glasrikets matkultur. Lyfta, synlig- och tillgängliggöra de många små mataktörer som finns och få fler att upptäcka dem."

EMMABODA KOMMUN & THE GLASS FACTORY BODA

Pop-Up Kitchen är ett samverkansprojekt med näringslivs- och landsbygdsfokus. Projektet ska gynna många småskaliga mathantverkare, matkreatörer och kockar i regionen. 

 

"Kommunen är projektägare och bidrar med medfinansiering, men det är näringen själva tillsammans med projektledaren som ska göra jobbet. Projektets totala budget är 796 007 kr," säger projektutvecklare Ann-Christine Torgnyson, Emmaboda kommun.

"Glasrikets matkultur är viktig för alla oss som driver besöksmål," säger Ulf Ogenbrant, museichef The Glass Factory.

SYDOST LEADER / EUROPESISKA UNIONEN

Sydost Leader genomförs EU:s gemensamma tillväxt- och sysselsättningsstrategi till att skapa ökad tillväxt och fler jobb. Syftet är att stimulera idékraft, mobilisera engagemang, skapa delaktighet och uppmuntra till handlingskraft för en gemensam utveckling av leaderområdet. Övergripande målen är Hållbara livsmiljöer och landskap, Ökad livskvalitet och attraktionskraft, Smartare landsbygd för ökad service och Stärkt småskalig entreprenörsutveckling.

MATKOLLEKTIVET

Under projektet ska vi även skapa Matkollektivet och utveckla en samverkansplattform. Det ska vara en levande gemenskap av kockar, bönder och mathantverkare som jobbar i och med Pop-Up Kitchen. Pop-Up Kitchen blir som ett fysisk och online hub. Vi har kontakt med olika småskaliga aktörer som har behov av ett bra kök eller workshop space, men bara ibland. Mer info följer snart! Just nu bygger vi på sidorna där kommer att introducera Matkollektivet. 

Copy of Lillac_JPG_LOW.RES-10.jpg
Food june_JPG_LOW.RES-59.jpg
bottom of page